Survey by Qualaroo
Informatii
0763 777-351

Farurile Xenon

  |  Alexandra Mareci  |  

Acest tip de faruri au fost implementate in industria auto la inceputul anilor '90 dobandind de atunci o popularitate foarte mare. Farurile Xenon  cunoscute si sub numele de Xenon HID (High Intensity Ligh) sunt ceva mai rar intalnite decat farurile cu halogen si functioneaza pe baza unor lampi speciale de mare intensitate care au descarcarea intr-un gaz de tip xenon. Spre deosebire de farurile halogene, becurile farurilor xenon sunt alcatuite din 2 baloane de sticla, unul mai mare decat celalalt, cel din interior continand gazul xenon. Lumina foarte intensa si mult mai alba decat cea generata de farurile obisnuite este generata de actiunea electrolizilor din interiorul balonului care formeaza un arc electric. Balonul interior contine gaz de tip xenon dar si o mixtura de saruri minerale vaporizate. Arcul electric stabilizat se produce doar dupa ce electrozii au fost alimentati cu curent, iar sarurile minerale se transforma in plasma. In urma acestor reactii chimice rezulta lumina intensa pentru care sunt atat de cautate farurile de tip xenon. Avand in vedere cantitatea mare de radiatii UV emise in urma reactiilor despre care am vorbit anterior este necesara utilizarea unor filtre UV speciale care se gasesc in bolul exterior al becului. Aceste radiatii puterice nu sunt novice doar pentru om ci si pentru componentele blocului optic al masinii si in general pentru acele piese auto fabricate din plastic.

Pont: Un bec de tip xenon de calitate superioara se va defecta imediat ce survine distrugerea filtrului special!

Pana la aparitia farurilor de tip LED (care vor face subiectul unui articol viitor), farurile xenon au fost considerate cele mai avansate din punct de vedere tehnologic. In functie de nuanta pe care o degaja in mediul exterior, becurile cu xenon pot fi de mai multe feluri, astfel incat unele au o tenta albastruie, in timp de altele sunt de un alb intens imaculat. Ceea ce este cu adevarat interesant in ceea ce priveste farurile xenon este faptul ca acestea au ablitatea de a lumina la intensitate maxima chiar de la pornire. Cele mai frecvente tipuri de faruri xenon prezinta o mica intrerupere de intensitate imediat dupa pornire, insa exista si faruri ceva mai performante si implicit mai costisitoare care nu prezinta nici o intermitenta.

Becul cu xenon are trei faze de functionare. Pentru ca arcul electric sa fie produs este nevoie de o tensiune mare care trebuie sa fie generata de un impuls electric. Astfel, in timpul fazei 1, cunoscuta si sub numele de "pornire" gazul xenon este ionizat datorita impulsului electric care totodata da nastere unui traseu de curent intre cei doi electrozi. In faza urmatoare este necesara intretinerea arcului electric din a carui cauza creste temperatura din capsula vaporizanta prea rapid sarurile minerale. Rolul acestora este de a intretine arcul electric (faza 2), procedeu urmat de transformarea lor in plasma, deci in emiterea luminii. Ultima faza are de a face cu controlul becului in ideea de a nu scapa de sub control rezistenta electrica din capsula.

Defectarea unui far xenon

Chiar daca am stabilit ca farurile xenon au la baza niste lampi, trebuie sa stiti ca atunci cand vine vorba despre defectarea lor lucrurile se deruleaza diferit fata de ceea ce se intampla cu o lampa obisnuita. Avand in vedere faptul ca lampile cu gaz xenon necesita producerea tensiunii pentru a fuctiona, este bine de stiut ca pe masura ce lampa se invecheste, aceasta necesita o tensiune din ce in ce mai mare pentru ca arcul electric sa fie mentinut cu succes. Scanteia (curentul electric) este produsa de limitatorul de curent electronic al lampii, iar atunci cand intensitatea acesteia depaseste valorile maxim admise, se produce destabilizarea arcului electric grabind defectarea lampii care practic nu mai emite lumina. Efectul imediat urmator vizeaza mixtura gazoasa care incepe procesul de racire fortata care determina scaderea intensitatii curentului electric pana la valorile corecte facand ca lampa sa functioneze din nou. Totusi nu trebuie sa va lasati pacaliti, intreruperile de lumina in cazul farurilor xenon sunt principalele semne ca lampile trebuie schimbate.

Tipuri de faruri xenon

Asa cum spunem, exista mai multe variante de faruri cu lampi de tip xenon in functie de nuantele luminii emanate. Inainte de a incepe clasificare, trebuie precizat faptul ca in descrierea nuantei unei surse de lumina este folosita scara Kelvin. Practic, nuantele despre care am tot vorbit sunt de fapt temperaturi de culoare (descrisa ca fiind temperatura la care trebuie sa ajunga un corp negru pentru a determina generarea unei forme a spectrului unei raze de lumina daca ea este descompusa de o prisma). Lumina devine similara (ca si culoare) luminii soarelui de amiaza la valori extrem de mari. Daca aceste valori depasesc anumite limite (exprimate in grade Kelvin), atunci lumina incepe sa capete nuante albastre.

  • Becurile galbui-pana la 3500 grade Kelvin;
  • Becurile cu tenta alba-intre 3500 si 4100 grade Kelvin;
  • Becuri cu tenta albastruie-peste 4200 grade Kelvin (exista becuri xenon a caror temperatura de culoare depaseste 5500-6000 grade Kelvin, emanand o lumina cu accente intense de albastru, becuri preferate de cei preocupati de punerea in valoare a bolizilor lor. Contrar unor speculatii, cel mai bun interval de temperatura de culoare este 3000-5000 grade Kelvin, acesta fiind marja in care se obtine iluminarea de cea mai buna calitate.

Faruri albastrui in functie de buget

Cea mai ieftina solutie este folosirea unor becuri obisnuite care pot fi achizitionate de la un magazin de piese auto, acoperite cu sticla albastra. Efectul va fi unul de iluminare cu tente albastrui insa de proasta calitate. Categoria de mijloc se refera la "convertirea" halogenelor in xenoane. Efectul va fi insa unul de pseudoxenoane sau mai proverbial efectul de "cioara vopsita". Acest procedeu presupune insertia unei mici cantitati de gaz xenon in mixtura de gaz halogen din balonul de sticla al becului. Trebuie sa stiti insa ca daca nu doriti sa instalati un kit xenon after market, dar optati pentru varianta halogene cu gaz xenon, durata de viata a becurilor cu halogen se va scurta simtitor. Nu in ultimul rand, efectul de faruri albastrui il puteti obtine instaland piese auto orginale care folosesc tehnologie xenon si anume HID pentru calitate si durabilitate.