Survey by Qualaroo
Informatii
0763 777-351

Cum functioneaza motorul masinii?

  |  Alexandra Mareci  |  

Este posibil sa va doriti sa stiti ce se intampla sub capota masinii dumneavoastra macar din curiozitate sau poate v-ati confruntat cu diversi termeni tehnici care v-au nelamurit. In acest articol vom incerca sa descriem principiile fundamentale ale functionarii motorului. Scopul motorului unei masini este de a transforma combustibilul in energie de miscare, pentru a putea propulsa masina. Deocamdata cel mai simplu mod de a face acest lucru este arderea combustibilului in motor. Acesta este motivul pentru care motorul masinii este numit motor cu combustie interna, arderea are loc in interiorul motorului.

Combustia interna

Aproape toate masiniile din prezent folosesc un ciclu de 4-timpi pentru a transforma combustibilul in energie motrica. Termenul de 4-timpi mai este cunoscut sub denumirea de ciclul Otto, in onoarea lui Nikolaus Otto care l-a inventat in 1867.

Cele patru cicluri sunt animate mai sus si acestea sunt: admisia; compresia; combustia; evacuarea.

Iata ce se intampla in motor in timpul ciclurilor:

  • Miscarea pistonului incepe din partea de sus a cilindrului, valvele de admisie se deschid, pistonul se misca in jos pentru a permite cilindrului sa se umple cu combustibil si aer. Aceasta este admisia.
  • Apoi pistonul se misca inspre partea de sus, comprimand amestecul de aer si combustibil. Compresia face ca explozia sa fie mult mai puternica.
  • Cand pistonul ajunge din nou in partea de sus, bujia emite o scanteie, aprinzand benzina. Aceasta explodeaza, actionand pistonul in jos. Aceasta este combustia.
  • De indata ce pistonul ajunge in partea de jos terminand ciclul de combustie, valvele de evacuare se deschid, permitand gazelor arse sa iasa din cilindru, inspre esapament. Aceasta este evacuarea.

Piesele principale din motor

  • Bujia: Bujia este piesa care furnizeaza o scanteie care aprinde amestecul aer-carburant pentru a putea avea loc combustia interna. Este foarte important ca scanteia sa se produca exact in momentul potrivit pentru ca totul sa functioneze corect.
  • Valvele: Deschiderea valvelor de admisie si de evacuare se produce in momentul optim pentru a lasa aer-carburant in motor, si pentru a evacua gazele arse. In timpul admisiei si evacuarii, toate valvele sunt inchise, astfel incat camera de combustie este complet izolata.
  • Pistonul: Pistonul este o piesa metalica cilindrica, care realizeaza o miscare de tip sus-jos in interiorul cilindrului.
  • Biela: Biela este piesa care face legatura dintre piston si arborele cotit.
  • Arborele cotit:  Numit si arbore motor, are rolul de a transforma, impreuna cu biela, miscarea de translatie a grupului piston in miscare de rotatie. Acesta transmite miscarea de rotatie (respectiv cuplul motor) prin intermediul organelor de transmisie, la rotile motoare ale automobilului. De asemenea, pune in miscare diferite mecanisme si agregate ale motorului (mecanismul de distributie,pompa de apa,ventilatorul etc.).
  • Baia de ulei: In baia de ulei se afla uleiul (lubrifiantul) atat de necesar ungerii pistoanelor motorului.

Probleme la motor

Motorul se invarte dar masina nu porneste? Exista trei lucruri de baza care pot cauza problema: amestec nepotrivit de carburant-aer, lipsa de compresie, lipsa de scantei. Aparte de acestea o multitudine de probleme minore pot aparea din cauza carora sa nu functioneze motorul, dar acestea trei sunt cele mai mari. Privind un motor simplu sa vedem cum afecteaza aceste probleme motorul.

Amestecul de carburant-aer prost poate aparea din mai multe cauze:

  • Nu mai aveti combustibil, deci motorul nu are ce sa arda.
  • Sistemul de admisie al aerului este infundat, practic nu mai este suficient aer pentru a arde carburantul.
  • Sistemul de alimentare cu combustibil furnizeaza prea mult sau prea putin combustibil, deci amestecul combustibil-aer nu este corect.
  • Prezenta impuritatiilor in combustibil, de exemplu apa.

Lipsa compresiei - daca amestecul aer-carburant nu poate fi comprimat destul, procesul de combustie nu va functiona cum ar trebui. Lipsa compresiei poate sa apara din urmatoarele cauze:

  • Segmentii pistonului sunt uzati (permitand amestecului carburant-aer sa iasa in afara camerei de combustie in momentul combustiei).
  • Valvele de admisie sau evacuare nu etanseaza perfect, permitand amestecului carburant-aer sa iasa din camera de combustie in momentul combustiei.
  • Este o gaura in cilindru (de obiciei in garnitura dintre capul cilindrului si cilindru).

Lipsa scanteelor - scanteia poate sa nu se produca din mai multe motive:

  • Daca bujia sau cablul electric care duce spre ea este uzat(a), scanteia nu se va produce sau va fi prea slaba.
  • Daca cablul electric este taiat sau lipseste, ori sistemul care trimite scanteia la bujie nu functioneaza bine, scanteia nu se va produce.
  • Daca scanteia se produce fie prea repede fie prea tarziu, combustibilul nu se va aprinde in momentul oportun, ceea ce poate cauza multe probleme.

Mai sunt multe alte lucruri ce pot functiona gresit. De exemplu:

  • Daca bateria e moarta, nu puteti invarti motorul pentru a-l porni.
  • Daca cuzinetii care permit arborelui cotit sa se invarta sunt uzati, motorul nu se va invarti.
  • Daca valvele nu se deschid/inchid la momentul oportun, sau chiar deloc, aerul nu poate patrunde in camera de combustie, si gazele nu pot fi evacuate, deci motorul nu poate functiona.
  • Daca cineva va infinge un cartof, de exemplu, in esapament, gazele nu pot fi evacuate, si motorul se va opri.

Sistemul de pornire

Piesa principala din sistemul de pornire este electromotorul, sau motorul de pornire, si bendixul atasat de acesta. In momentul in care rasuciti cheia in contact electromotul invarte motorul de cateva ori pentru ca procesul de combustie sa poata incepe. Este nevoie de un electromotor puternic pentru a invarti un motor rece. Electromotorul trebuie sa depaseasca mai multe obstacole:

  • Frictiunea interioara pe care o cauzeaza segmentii pistonului.
  • Presiunea compresiei fiecarui cilindru din ciclul compresiei.
  • Energia necesara deschiderii valvelor de admisie si evacuare.
  • Toate lucruriile atasate direct de motor, cum ar fi pompa de apa, pompa de ulei, alternatorul, etc.

Pentru a genera o asemenea forta de rotire, electromotorul are nevoie de sute de amperi. Releul electromotorului este o simpla bobina, acesta cupland electromotorul de baterie in momentul in care primeste comanda de la cheia de contact (este nevoie de asa ceva pentru ca contactul cheii nu poate face fata unui amperaj atat de mare cat consuma electromotorul).